Enligt en artikel som heter "Reklamen påverkar vårt sätt att tänka" av Fredrik Linde i Fria Tidningen som är publicerad torsdag 1 december 2011 står det att om marknadsaktören lyckas få sin reklam att läggas överst i huvudet på konsumenten så har man tagit det första steget till att lyckas sälja en vara. Det är dock inte så lätt eftersom det finns så mycket reklam överallt att vi bara uppmärksammar ett fåtal av dem eftersom vi sållar bort bland våra intryck. Det mesta som händer runt omkring en lägger vi inte ens märke till, men det är såklart skillnad på vad man uppmärksammar från person till person.
Vi exponeras av reklam utan att bli tillfrågade och den finns självklart där målgrupperna finns. Det ska såklart vara så attraktivt som möjligt och reklamavsändaren måste tänka på bilder, ljud, ord, placering, färger, tidpunkt osv. Det är svårt att få människor att styras av reklamen, men det har visats hjärnaktivitet genom hjärnskanningsstudier när personer tolkar reklam. Genom forskning på vetenskapligt sätt har man kommit fram till att vi påverkas omedvetet av saker vi har varit med om och sådant vi känner till. Köpchansen ökar också om vi associerar positiva saker och känslor väcks till liv inom oss genom till exempel ord och bild. Mer och mer visar även på att vi tar in reklam undermedvetet. Linde berättar också i artikeln att enligt Lakoff så är det här en process som förstärker vissa nervbanor och får vår hjärna att fungera på ett annat sätt.
Men hur nu man än påverkas så är det ändå säkert att det verkligen får en effekt, annars hade ju inte företag fortsatt med det ständiga arbetet att försöka sälja sina produkter. Många forskare pekar på att reklamen påverkar vårt sätt att känna oss, bete oss, tänka och en materialistisk personlighet skapas.
Fredrik Linde väljer att avsluta sin artikel med: "Vi fostras till goda konsumenter och bibringas tron att ju fler föremål vi äger, desto lyckligare blir vi."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar