Enligt Sveriges konsumenter under rubriken "Barn och reklam" så förstår inte barn att de som ligger bakom reklamen egentligen bara vill vända sig till unga konsumenter eftersom de hoppas få en längre och lönsammare komersiell relation än med de äldre åldersgrupperna.
Det är inte bara tex spel och leksaker som barn påverkas av att vilja köpa, utan den största och "farligaste" källan är allt ätbart som är onyttigt. Det kan vara godis, läsk, chips, glass och snabbmat som de påverkas mest av. Den här ökade marknadsföringen av nämnda livsmedel har medfört att i princip vart femte barn i Sverige är överviktigt.
I en undersökning, som det dock inte står när den är gjord, så visade det att ungdomar hellre väljer att spendera tid på internet än framför tv:n. Den här undersökningen kom också fram till att en minderåring som är inne på internet i 15 minuter tar del av 15 sekunders reklam. Fast om man tänker efter, hur många är inne på datorn endast en kvart per gång? Allra oftast är det nog mer tid än så och då kan man förstå att reklampåverkan är större än bara några sekunder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar