lördag 1 december 2012

Diskussion

Vi påverkas alla olika av reklam eftersom vi väljer att ta upp olika sorters information och utelämnar annan. Jag tror också att det beror på att vi alla är intresserade av olika saker. Om man tex tycker om kläder så lägger man extra märke till reklamer som visar just kläder. Det här med att man berörs omedvetet av sådant vi känner till och har varit med om tror jag har en stor inverkan. Om man exempelvis associerar en reklam till de glada barndomsminnena i farmors stuga eller om man känner någon som har haft cancer så påverkas man mer och känner större anledning att vilja köpa eller skänka pengar. Där spelar såklart också känslorna in. Beroende på vad marknadsförarna vill förmedla för känsla med reklamen så påverkas vi såklart annorlunda. Sedan så kan man såklart få en helt annan effekt än vad som var tänkt, beroende på mottagarens bakgrund, intressen osv.

Åldersgruppen som visades påverkas mest var barn. Det kan  jag förstå eftersom de oftast inte har den kunskapen som krävs för att förstå att företagen bara vill  sälja så mycket som möjligt med i princip vilka knep som helst. Fast återigen så tror jag det helt och hållet beror på vad för slags människa man är. Det är nog fullt möjligt att en 30 åring kan luras mer av reklam än vad en 8 åring gör.

Som tidigare skrivet så påverkas vi troligen mer än vad vi tror att vi gör. Det är det undermedvetna som spökar. Vi tänker att vi inte lägger så stor vikt i vad som visas på tv och internet eller vad som står i tidningarna eller vad vi hör på radio. Men sedan kommer vi på oss själva att köpa den där produkten som hade sån glad och positiv reklam eller den där reklamen där den där kända personen gav så mycket positiv kritik. Kanske var det något som vi tänkte att vi aldrig skulle köpa och undrade hur alla andra kunde gå på det där. Men redan då har reklamen krypit in i huvudet på oss och faktiskt påverkat mer än vad vi tror.



5 kommentarer: